”You were only given this life because you are strong enough to live it”

måndag 6 december 2010

Noch einmal...noá enma?

Idag var det första dagen på den kurs jag/vi bävat över ett tag nu.
Tidigt imorse begav vi oss de meter som det är till skidskolan för att packa in oss och skidor och dylikt i skolan minibussar. Vi anlände till Schefau där utbildningen hölls. Jupp, bara på tyska. VI fem som kom från vår skidskola höll ju tummarna för att vi skulle hamna i samma grupp som i alla fall någon, vilket fallet blev för viss. Evis, Josia och Ben (engelsman som studerar i Schweiz)kom i samma grupp medan jag och Anna (Amerikan som studerar i Innsbruck men bor i Alpbach) hamnade i grupper utan någon vi kände. Min grupp fick instruktören (E)Manuel som förklarade att han kommer ta allt på tyska för att vi ska lära oss men om det vara något vi inte förstod skulle vi fråga för då tog han det på engelska (vilket i och för sig är både dåligt och bra)

Uppståndelse blev det över att jag var från Sverige och självklart frågade jag ju en sak som det blev uppståndelse kring då jag frågade vad "en gång till" heter på tyska. NOch einmal svarar första sen förklarar en tjej från Tirol att det där vi bor (jag bor ju även jag i Tirol) uttalas det med dialekt noa enma. Sen säger nästa att nä det uttalas noeinmoi där han kom ifårn. Hjälp säger jag bara! Alla hade kul åt mig när jag försökte lära mig. Sedan försökte de lära sig deras ord på ekorrsvans men det kommer jag inte ihåg! Jag fick sedan lära dem ord på svenska som köttbullar, kanelbule, negerbulle, hejdå och goddag och till sist se upp i backen. Gruppen delade även ut: ten points go to Sweden, när jag hoppade över stavar ;)

Den praktiska delen av kursen tycker jag ändå gick hyfsat jag förstod det mest vesäntliga och gjorde inte jättefel någon gång. Saker och till blev ju betydligt mycket krångligare när vi gick in för teori - Oh my God! Scheisse! Jag fick försöka pussla ihop de ord jag förstod och använde resten av tiden den färdiga material vi fick - vi får se hur det går. Men skam den som ger sig ;)

2 kommentarer:

  1. Schön, dass alles gut ging gestern zu hören, es wird es noch besser heute.
    Aber Johanna, wer ich bin ..... ich bin das Monster 77
    Dann ist die Frage, was Monster 77 für etwas?
    Grüße aus .....

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Härligt att höra från er! Språket sitter om en vecka! Jag har hälsningar från Getingelärarna Fredrik och ....mörk söt lärare,kommer inte ihåg hennes namn. Hon är gift med Fredrik och de har två barn- nu vet ni nog vem jag menar. Eve har nog haft Fredrik -dom hälsade så gott och önskade er lycka till!
    Här börjar snön gå bort tyvärr, har töat hela dagen, men nu fryser det igen så lite får vi nog behålla. Har ni mycke snö där ni är?
    Ha det så gott! Hoppas värmen i huset fungerar... kram Kerstin

    SvaraRadera