”You were only given this life because you are strong enough to live it”

måndag 13 september 2010

Kan du hjälpa mig?

Klockan ringde 7 på lördagmorgon - i princip olidligt! Men det var bara till att gilla läget. Anledningen till varför klockan ringde så tiidgt var för att vi (jag och somabon) skulle på återinvigningen av getinge basläger och jag hade tagit på mig att baka magbröd med alla barnen så det var bara till att börja göra iordning inför det! Halv nio gav vi oss iväg för att möta upp med svärfar i kvibille och sen bar det av till baslägret. Vindskyddet har totalrenoverats så det var kul att se hur fint det blivit - good work mina vänner!

När barnen började strömma in var det dags att göra sig beredd! Alla fick varsin påse med en sats för ett bröd och så fick de lite vatten, alla började knåda och knåda och sen kom frågorna: vad gör vi nu? Såhär och så visar jag hur man ska mjöla och sen göra den till en bulle och ner i påsen igen och så lägga den på magen så den kunde jäsa. Hur många barn tror ni kom med kommentaren: kan du hjälpa mig? Jupp sa jag och vips hade jag en kö med barn som ville ha hjälp :) När den jäst färdigt var det dags att få ut den ur påsen igan, göra den till en platt boll och lägga den på grillen - hur många tror ni villeha hjälp med det? Jo en del! Men det var kul alla tyckte brödet blev gott och ledarna tyckte det var kul att testa på! Det var lyckat helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar